A valóság virtuálisan

PNGN, vállalkozás, marketing

A valóság virtuálisan

A virtuális valóság (VR=virtual reality) egy gyűjtőnév, ami az elektronikus technológiák összessége. A teljesség igénye nélkül használható oktatásra, sportra, tervezésre, építészetre, város- vagy lakásrendezésre, űrkutatásra, tudományra, modellezésre.

A mai világban viszont leginkább a szórakoztató iparral kötik össze. Hiszen egyre több videójátékhoz használnak olyan szemüveget, amivel sokkal életszerűbb élményeket tudunk átélni. Ebből adódik, hogy valóságról beszélünk, hiszen nagyon valószerű tapasztalatokat tudunk szerezni, mégis csak virtuálisan, tehát veszély nélkül éljük át. Gyakorlatilag egy számítógépes környezet által létrehozott, mesterséges világról van szó, melybe a felhasználók beleélik magukat.

Jól prezentálja az alábbi videó, hogy a VR-nak köszönhetően milyen képi élményeket lehet megvalósítani a megfelelő stúdiómunka segítségével.

https://www.facebook.com/watch/?v=644946966009290

Számos cég foglalkozik ezzel az egyre trendibb fogalommal, és nem csak szórakoztatásra, hanem fejlesztésekre. Az NVIDIA például, mely cég az egyik legismertebb szoftverfejlesztő, már évek óta folytat VR fejlesztéseket, többek között a GameWorks VR-t, amit már 2015-ben bemutatott.

 

Az NVIDIA mellett a Google is nyújt ilyen élményeket, méghozzá a Cardboard alkalmazásával. Itt a fő szempont a költséghatékonyság volt, hiszen olcsón nyújt lebilincselő élményeket a VR-szemüveg. Érdekesség, hogy okostelefonnal is összekapcsolható szerkezetről van szó. Ugyanakkor új virtuális valóság terméket már nem akar piacra dobni a telekommunikációs óriás, bár bízzunk benne, hogy évek múltán visszatér a piacra.

Az említett két cégről sokan tudják, hogy a modern irányból nem szeretnek kimaradni. Mindkettő az elektromos autózás világában is aktívan részt vesz. Az NVIDIA a Tesla autóiba készíti a processzorokat, a Google pedig az önvezetésben aktivizálja magát. Természetesen a két terület összeköthető, hiszen virtuális valóság eszközökkel a vezetést is biztonságosabban lehet elsajátítani, megtanulni. Valamint az azzal járó veszélyeket.

A VR jövőbeli értékét persze sokan negatívumként látják, mivel az ilyen a virtuális valóság radikálisan megváltoztathatja az emberek mindennapjait, kezdve a társkereséstől a marketingig. A legjobb példa erre a Steven Spielberg által rendezett Ready Player One nagyszabású mozifilm, mely talán az egyik legreálisabb képet adja, milyen nagyra is törhet ez a technológia a mai világban.

Viszont a készülék sikere tagadhatatlan. A tavalyi évben a VR eszközök globális eladásai meghaladták a 3.3 milliárd dollárt.  A 2019-es felmérések alapján a Sony által készített Playstation VR a legkelendőbb a felhasználók körében. A termék piaci részesedése csakhogy nem eléri a 30%-ot és csak a tavalyi évben több, mint 700.000 darabot értékesített a vállalat. A legtöbb szakértő szerint a videójáték-ipar rohamos fejlődésével együtt jár  a VR termékek népszérűsödése, mivel a legnagyobb gaming vállalatok, már szinte minden játékban próbálják kihasználni a szemüveg adta lehetőségeket. Az elemzők 2023-ra 587% emelkedést várnak a VR piacától.

 

(képek forrása: robodk.com,www.slsc.org, westlinnoregon.gov)