Hogyan fordítsuk előnyünkre az online vásárlói véleményeket?

Hogyan fordítsuk előnyünkre az online vásárlói véleményeket?

 

A digitális korban sokkal könnyebb egy terméket vagy szolgáltatást elérni, mint előtte bármikor. Az online térben szinte bármire rákereshetünk, a megvásárolt termékekről vagy igénybe vett szolgáltatásról pedig szabadon elmondhatjuk a véleményünket. Ez a fajta értékelési módszer meghatározóvá vált az elmúlt években, ma már az emberek legnagyobb része egy online vásárlás előtt elolvassa mások véleményét is. Minél több értékelés érkezik egy-egy termékre, annál megbízhatóbbnak tartjuk a többiek véleményét, a pozitív és negatív visszajelzések arányát pedig a termék minőségét jelző, objektív iránymutatásként kezeljük.

Vásárlóként ez rendkívül hasznos lehet, viszont nem mehetünk el a jelenség mellett akkor sem, ha mi magunk szeretnénk értékesíteni valamit. Ilyenkor persze a mi termékeinket is értékelni fogják, és benne van a pakliban, hogy nem mindig jó értékelések születnek majd. Ez elsőre talán bosszantó lehet, de ha ügyesek vagyunk, akkor ezt is a saját hasznunkra tudjuk fordítani! Na de hogyan?

 

1., Bizalomépítés és hitelesség

Először abból induljunk ki, hogy mi magunk hogyan szeretünk vásárolni, mit tartunk fontosnak, ha online mások értékeléseit is figyelembe vesszük. Általában kerüljük azokat a termékeket, ahol túl sok a negatív vélemény, és az sem hat túl meggyőzően, ha túl kevés értékelést látunk – legyenek azok pozitívak, vagy negatívak. Minél több a visszajelzés, annál jobban elfogadjuk a kialakuló összeképet: ha elég vásárló kipróbálta már a terméket és a visszajelzések alapján túlnyomórészt pozitívak az értékelések, akkor azt hitelesnek tekintjük. A vásárlók bizalmáért mindenkinek meg kell küzdenie, a kialakult bizalmat pedig olyan értékként kell kezelni, amelyet nem könnyű visszaszerezni, ha egyszer elveszítjük. Ezért is fontos, hogy mi magunk a vállalkozás oldaláról is azon legyünk, hogy a termékeinkről és szolgáltatásainkról minél több organikus, valódi visszajelzés születhessen.

 

2., A kritikák áldásos oldala

Mindenki örül a pozitív visszajelzésnek, de sokszor nem tudjuk, hogy mit kezdjünk a negatívakkal. Ezek még akkor is elő fognak fordulni, ha mi magunk mindent tökéletesen csináltunk. Hiába igyekszünk a lehető legjobb termékeket és szolgáltatásokat létrehozni, olyan sosem lesz, hogy mindenki igényeit ki lehessen elégíteni, és mindig lesz olyan, aki talál valami kivetnivalót. Ezután jön persze az, amikor valóban mi hibáztunk, ilyenkor a negatív kritikák teljesen jogosan érkeznek majd, de ezek is fontosak a fejlődés és előrelépés útján. Ahelyett, hogy bosszankodunk rajtuk, nézzük meg, hogy mit tudunk belőlük tanulni, ugyanis lehet, hogy olyan gyenge pontjainkra mutatnak rá, amelyekkel még mi sem voltunk tisztában! Az építő jellegű kritikák sokszor fontosabbak, mint a dicséretek, ugyanis őszinte visszajelzések arról, hogy hol kell tovább fejlődnünk.

 

3., A legjobb reklám az őszinte vélemény

Azt, hogy mekkora erő rejlik az őszinte véleményekben és ajánlásokban, mi sem mutatja jobban, mint az influencer-marketing létrejötte. Az influencer az a személy, akit valamilyen eredménynél, ismertségnél fogva követőtábora véleményvezérként ismer el, megbízik benne és hitelesnek tekinti. Pont ezért az influencerek nagy befolyással bírnak a közvéleményre, és ezt használja ki egy-egy szponzor, amikor egy együttműködés során saját termékének promóciójára kéri fel az illetőt. Nekünk nem kell feltétlenül ezzel a módszerrel élni, ugyanis hasonlóan működhetnek az online pozitív értékelések is. Ha elégedettek a vásárlóink, akkor nagyobb eséllyel ajánlják majd termékeinket ismerőseik számára is, és könnyen előfordulhat, hogy mindenféle szponzori együttműködés nélkül is felfigyelnek majd ránk. A kulcs persze egy minőségi termék vagy szolgáltatás megléte, amelyről valóban pozitív kép alakulhat ki.

 

4., Személyes kapcsolat

Az ügyfelekkel való kapcsolattartás egy formája az online értékelésekre való válaszadás. Egy hiteles és igényes vállalkozás azonnal szembetűnő ismérve ez, ugyanis nagyon sokan egyáltalán nem reagálnak a beérkező véleményekre. Ezek a vállalkozások egy olyan dologról mondanak le, amely máskülönben kiemelné őket a versenytársak közül. Egyre inkább felértékelődik egy cég, vállalkozás vagy szolgáltató esetében az, hogy miképpen kommunikál az ügyfeleivel. A pozitív vélemények megköszönése odafigyelést, törődést és megbízhatóságot sugall, a negatív kritikákra való nyugodt hangnemű, a felmerülő problémák aktív megoldására irányuló válaszaink pedig azt üzenik, hogy nyitottak vagyunk a fejlődésre, beismerjük ha hibáztunk és igyekszünk orvosolni is azokat. Nem az a cél, hogy azt gondolják rólunk, hogy tökéletesek vagyunk. Sokkal inkább alakul majd ki hitelesség és bizalom a vásárlók részéről, ha azt látják, hogy mi figyelünk a visszajelzésekre, aktívan dolgozunk a hibák kijavításán, kárpótoljuk őket az esetleges veszteségekért és a jövőben is számíthatnak ránk.

 

Ne feledjük tehát, hogy csak az nem hibázik, aki nem is csinál semmit. Ha hibázunk, valószínűleg ez egy negatív kritika formájában vissza is érkezik majd hozzánk. Ez azonban nem a világ vége, hanem egy lehetőség, hogy megmutassuk: számít a vásárlók minden véleménye, és mindenből hajlandók vagyunk tanulni és fejlődni. Ezt ők is látni fogják, így nagyobb bizalmi kötelék alakulhat ki. Igyekezzünk arra, hogy teret adhassunk a vásárlók számára az értékelésre és visszajelzésre, ugyanis hosszútávon ez rendkívüli előnyt jelenthet majd számunkra.