Bill Cosby és a célszegmentáció

Bill Cosby és a célszegmentáció

Minden marketing tanácsadó azt mondja, hogy szükséges egy célcsoport. Gyakorlatilag minden új vállalkozásnál – bármilyen iparágon belül – ez az első kérdés: Mi a célcsoportod?

Annak idején egy ismerősömmel sétáltam egy élelmiszer üzletlánc egyik boltjában, ahol egy hostess kisasszony sajtot, vagy szalámit vagy csokoládét (ez most nem is fontos) kínált egy asztal mögül, mint kóstolót. Mi megkérdeztük, hogy ennek a terméknek ki a célcsoportja. Mondta, hogy: „Hát ez gyakorlatilag bárkinek jó.” A lehető legrosszabb válasz, amit adhatott, bár ez nyilván nem az Ő hibája, hiszen egyszerűen nem világosították fel.

Mindig kell, hogy legyen egy célszegmens, akiknek szól az üzeneted. A legjobb, ha konkrétan leírod, akár szó szerint le is rajzolod azt az embert, akinek Te kommunikálni akarsz. Hogy miért jó ez? Bill Cosby megmondta: „Nem tudom, hogy mi a siker titka, de a kudarcé az, ha mindenkinek meg akarok felelni.”

És igaza van. Ha a marketingköltségek során nem figyelek arra, hogy kiknek szórjam az információt, csak egyszerűen ’jöhet bárki alapon’ kirakok egy plakátot, akkor a találati arányomon fogok rontani. Hiszen olyanok elé is teszem a termékemet/szolgáltatásomat, akiket vélhetően ez nem érdekel. Félreértés ne essék. Lesz olyan ügyfél, aki nem várt szegmentációból érkezik, de az a ritkább. Nem őket célozzuk meg.

Például miért is raknánk egy Lamborghini reklámot a Barátok közt szünetébe? A prémium autókat vásárlók (nagy valószínűséggel) nem néznek esténként szappanoperát. És ugyanúgy valószínű, hogy nem lesz hatékony egy plakát egy 5. kerületi szórakozóhelyről egy kis falucskában.

Ezek persze egyértelmű példák, ennél sokkal összetettebb a téma. Aki igazán jól szegmentál, még azt is megmondja, hogy milyen színű ruhát hord az a képzeletbeli ember, akinek tervezi eladni a produktumát. Először idiótaságnak tűnik, de utólag kiderül, hogy van értelme.

Kép forrása:

www.filmdaily.co