Mennyi netet fogyaszt a Z generáció?

PNGN, vállalkozás, marketing

Mennyi netet fogyaszt a Z generáció?

Mennyi netet fogyaszt a Z generáció? Egyáltalán tudomása van arról, hogy mennyi az annyi? A következőkben egy 1564 fős kutatást mutatunk be: e szerint a fiatalok nincsenek képben mennyi netet használnak, és a költségeket is döntően átterhelik a szülőkre.

Online felületen jelentettük meg kérdőívünket. Úgy véltük, hogy a fiatalok, úgyis monitor előtt ülnek naphosszat, idejük lesz kitölteni a kérdőívet. Mivel nekik ez egy eléggé megszokott felület, így otthonosabban és szívesebben is kitöltik azt. A kérdőív linkje GoodLike videóvlogger Facebook oldalán jelent meg. 1720-n töltötték ki, de mi csak 14-21 éveseket hagytuk a mintában, az ő közönsége 12-60 évesekig terjed, így a kutatási kérdőívünket 14 aluliak, és 21 év felettiek is kitöltötték, amelyeket töröltünk.

Természetesen nem reprezentatív az eredmény, de figyelembe kell venni azt, hogy GoodLike-t 175000 –főleg – Z generációs követ Youtube csatornán, és 89 ezer Facebook oldalon, tehát elég célzottan találtuk meg eme generáció képviselőit. Ha megnézzük a 2014-s KSH adatokat, interaktív korfát alkalmaztunk, akkor a 14-21 évesek Magyarországon összesen: 979 ezer fő, GoodLike követőivel elosztva azt kapjuk, hogy közel 17 %-a a fiataloknak követi őt. Így a kutatás alapsokasága a teljes magyar 14-21 éves korosztály, aki az online térben „jelen van”.

Ezen alapsokaság mérete becsülhető, 2014-es KSH adatok alapján legalább 95% (KSH.hu, 2015). Így az alapsokaság az összes 14-21 éves 95%-a, legalább 930 ezer fiatal. A mintavételi populáció a rajongótábor volt, 89 ezer fő. Így került a mintába 1720 fő, majd kiszűrésre került – az életkora alapján- 156 fő.

A minta bemutatása

Döntően fiúk töltötték ki a kérdőívet, de azért 43%-ban a lányok is szerepeltek. Alapvetően a kort meghatároztuk utólag, mert a kitöltők közt voltak idősebbek és sok fiatalabb is. Így mi csak azokat vontuk be eme kutatásba, akik elmúltak 14 évesek, de nem múltak el 21. A mintában 14-15-16 évesek szerepelnek inkább.

Amint az előbb láthattuk, hogy döntően 14-16 évesek szerepeltek, így az iskolázottságban is a középiskolát jelölték be leginkább. A kitöltők közt döntően városiak szerepelnek. 53,8 %-a jelölte be lakhelyének várost.

Ha az adatforgalom nagyságát nézzük, akkor azt láthatjuk, hogy 33% -uk semmilyen előfizetéssel sem bír, de több mint 90%-nak van okostelefonja, tehát úgy véljük, hogy a készülék megvan rá, de inkább költségeinek csökkentése miatt, inkább wifivel kapcsolódnak.

Kíváncsiak voltunk arra is, hogy a költségeken hogyan osztoznak a fiatalok a felnőttekkel. Döntően 55%-ban a szülők fizetik ki a mobiltelefon díjait. Érdekes, hogy a laptop és egyéb kütyük vásárlását pedig teljes egészében a szülők finanszírozzák, sokszor tanulási célra lesz, mondják a fiatalok. De már 31 %-uk vállal részt a mobiltelefon költségeiből.

A válaszadók közül sokan jelölték be azt, hogy nem kapnak zsebpénzt. Ez az arány azonban elég csalóka, merthogy a zsebpénz hiánya attól még nem feltételezi, hogy nincs lehetőségük vásárolni, hiszen sokan saját munkából élnek meg, nem zsebpénzből, továbbá mivel ők azon korosztályba tartoznak, ahol elég kevesen vannak, kevés gyermek született, és a nevelési viszonyok is átalakulnak, így sokan a szüleik pénztárcáját terhelik meg, vagy egyáltalán nem engedheti meg a család a zsebpénzt (8% nem is válaszolt).

Miért hasznos ez az információ üzleti döntéshozóknak?

Az adatforgalom nagysága elég magas, hiszen az okostelefon penetráció is náluk a legmagasabb, idejük, energiájuk, kedvük van internetezni, mindig találnak szórakoztató tartalmat. Már 15 %-nak van korlátlan net hozzáférése. Sokuk csak a wifi-s lehetőségeket használják ki. Feléjük lehetne nyitni, megfelelő ajánlattal. Emellett van zsebpénzük a fiataloknak (62%-uk kap), de kevés.

 

Szerzők: Bernschütz Mária, PhD és Pethes Barbara

Forrás: Digitalhungary