Célcsoport meghatározás felsőfokon

célcsoport

Célcsoport meghatározás felsőfokon

A PNGN csapatának tevékenységei közé tartozik a célcsoport átfogó meghatározása.

A célcsoport pontos értelmezése elengedhetetlen lépés ahhoz, hogy a megfelelő embereket szólítsuk meg, s megismerjük a célpiacot, azaz a leendő fogyasztóinkat.

Mit jelent a célcsoport?

A célcsoport azon jól meghatározott személyiségjegyekkel rendelkező személyek összessége, akik számára szól az adott termék, szolgáltatás.

Miért fontos a célcsoport meghatározása?

Hogyha tudjuk azt, hogy a termékünk, szolgáltatásunk kiknek szól, s milyen igényeket tud kielégíteni, akkor képesek leszünk arra, hogy a megfelelő embereket, a megfelelő módon szólítsuk meg. Időt, pénzt és energiát spórolhatunk meg, ha tudjuk, hogy kiknek szeretnénk eladni, hiszen ismerjük őket és a szokásaikat. Testreszabott ajánlatokkal, megfelelő kommunikációval nagyobb az esélye annak, hogy azokhoz a személyekhez szólunk, akik számára fontos lehet vállalatunk tevékenysége, s nagyobb az esély arra, hogy ügyfél, vevő lesz belőlük.

Hogyha ismerjük a célcsoportot, akkor számos olyan információt tudhatunk meg, melyek előrébb lendíthetik vállalkozásunkat. Ilyen tudnivalók lehetnek az alábbiak:

Honnan tájékozódnak? Milyen stílusban beszélgetnek? Mikor, mire használják az internetet, mit néznek a televízióban? Mi érdekli őket, mi a hobbijuk, mivel foglalkoznak?
Ezekből az információkból számos olyan adatot nyerhetünk ki, melyeket felhasználhatunk a kommunikáció során.
Az előbb említett adatok alapján megtudhatjuk, hogy:

• Milyen csatornán vegyük fel velük a kapcsolatot?
• Hogyan, milyen stílusban kell őket megszólítani?
• Mikor lépjünk velük kapcsolatba?
• Milyen tartalmakat osszunk meg velük?
• Milyen problémára kínáljunk megoldást?
Ezek uzán nem nehéz kideríteni, hogy melyik termékünk a legmegfelelőbb számukra, s hogy milyen kommunikációs stratégiát kell választani a cél érdekében.

Létezik egy tévhit, mely sok vállalkozás stratégiáját leírja:
“Az én termékem mindenkinek szól.” Ez a megállapítás nehezen állja meg a helyét, hiszen például az ásványvízet sem veszi meg mindenki, pedig vízre minden egyes embernek szüksége van.

Ezen kívül számos tévedésben lehet részünk a célcsoport meghatározásnál:

1. Azt gondoljuk, hogy nincs szükség a célcsoport meghatározására:
Ha nem határozzuk meg a célcsoportot, akkor nem derül ki, hogy kiket kell megszólítani, s hogy mely eszközök, stratégiák a leghatékonyabbak.
2. Nincs eléggé leszűkítve a célcsoport:
Itt is az a legfőbb probléma, hogy nem fogjuk eléggé ismerni azokat a személyeket, akiknek szüksége lehet arra, amit kínálunk.
3. Túl általános megfogalmazás:
Ha a célcsoportot kevés információval határozzuk meg, akkor nem tudunk velük megfelelő módon kommunikálni. Például a 25-50 éves nők lehetnek akár családosak vagy egyedülállóak, érdekelhetik őket a ruhák, anyagi biztonság, smink, befektetések… Nem lehet őket azonos módon megszólítani, s nem ugyanarra a problémára fogják keresni a megoldást sem.
4. Túl szűk a célcsoport:
Az előző pont ellentéte, mikor annyira leszűkítjük a célcsoportot, hogy csupán pár ember felel meg a kritériumoknak. Ami számunkra nem releváns információ, azt ki kell hagyni a meghatározásból.
Ez egy nehéz, bonyolult folyamat, melyhez sok kutató munkára, kitartásra és megfigyelésre van szükség. Ismerni kell a trendeket, s az emberek fejével kell gondolkodni. A kapott információkat tudni kell elemezni, értelmezni, csoportosítani és át kell látni az összefüggéseket.